Wczesne objawy autyzmu – na co zwrócić uwagę?

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego pierwsze oznaki mogą pojawić się już w pierwszych dwóch latach życia dziecka.

2 kwietnia, 2025

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe. Jego pierwsze oznaki mogą pojawić się już w pierwszych dwóch latach życia dziecka. Wczesne rozpoznanie objawów autyzmu jest istotne, bo odpowiednie wsparcie i interwencja mogą znacząco wpłynąć na rozwój dziecka. Jakie objawy powinny wzbudzić czujność rodziców i opiekunów?

Objawy autyzmu w zakresie umiejętności społecznych i komunikacyjnych

Kluczowym obszarem do obserwacji jest rozwój interakcji społecznych i komunikacji. Dzieci rozwijające się typowo reagują na swoje imię, nawiązują kontakt wzrokowy i używają gestów do komunikacji. W przypadku dzieci z autyzmem mogą występować następujące trudności:

  • Brak kontaktu wzrokowego – dziecko może nie patrzeć na rodzica, gdy czegoś chce, np. zamiast spojrzeć na przekąskę i potem na rodzica, wyciąga po nią rękę bez próby nawiązania kontaktu wzrokowego.
  • Rzadkie wskazywanie przedmiotów – może nie wskazywać na psa czy ulubioną zabawkę, aby upewnić się, że dorosły też to widzi.
  • Brak reakcji na imię – nawet po wielokrotnym wołaniu dziecko może nie odwracać głowy lub nie reagować.
  • Ograniczone użycie gestów – dziecko może nie machać na pożegnanie, nie klaskać spontanicznie czy nie kiwać głową na „tak” lub „nie”.
  • Brak odwzajemnia uśmiechu – jeśli rodzic się uśmiecha, dziecko rzadko odpowiada tym samym.
  • Brak naśladowania działań dorosłych – np. nie próbuje czesać włosów, gdy widzi, że robi to mama.
  • Ograniczone gaworzenie lub jego brak – zamiast próbować naśladować dźwięki przypominające rozmowę, może milczeć.
  • Trudności ze zrozumieniem prostych poleceń – np. nie reaguje na prośby typu „Daj mi klocek” lub „Pokaż mi misia”.

Objawy autyzmu w zakresie zachowania

Dzieci z autyzmem często prezentują charakterystyczne wzorce zachowań, które mogą obejmować:

  • Powtarzalne zachowania i intensywne zainteresowania: Mogą mieć intensywne lub specjalne zainteresowania określonymi przedmiotami lub zabawkami – na przykład mogą bawić się głównie samochodzikami lub lalkami. Mogą zachowywać się w powtarzalny sposób – na przykład wielokrotnie obracać koła zabawki lub wózka, lub wielokrotnie ubierać i rozbierać lalkę. Mogą wchodzić w interakcje z zabawkami i przedmiotami w nieoczekiwany sposób – na przykład mogą lubić układać przedmioty w linii lub tworzyć z nich stosy. Mogą być bardzo zainteresowane określonymi czynnościami i denerwować się, jeśli nie mogą ich wykonywać – na przykład mogą wielokrotnie oglądać ten sam program telewizyjny.​
  • Rutyny: Mogą preferować rutyny i łatwo się denerwować w przypadku zmian. Na przykład mogą potrzebować zawsze podążać tą samą trasą do przedszkola lub domu dziadków.​
  • Powtarzalne ruchy: Mogą powtarzać ruchy ciała lub poruszać się w nieoczekiwany sposób. Na przykład mogą wyginać plecy, machać rękami, trzymać ramiona sztywno lub chodzić na palcach.​
  • Nadwrażliwość sensoryczna: Mogą być wrażliwe na otoczenie – na przykład mogą być bardziej zaniepokojone głośnymi dźwiękami lub jasnym światłem niż inne dzieci. Mogą lubić, gdy ich otoczenie pozostaje takie samo – na przykład mogą jeść tylko pokarmy o określonych teksturach lub kolorach, lub mogą chcieć nosić te same ubrania każdego dnia. Mogą czerpać przyjemność z poszukiwania wrażeń – na przykład mogą pocierać przedmioty o usta lub twarz, lub wąchać przedmioty.​

Co zrobić, jeśli zauważysz niepokojące objawy?

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale jeśli zauważasz u swojego malucha powyższe sygnały i utrzymują się one przez dłuższy czas, warto skonsultować się ze specjalistą. Wczesna diagnoza i odpowiednia terapia mogą znacznie poprawić jakość życia dziecka i pomóc mu rozwijać umiejętności społeczne oraz komunikacyjne.

Jeśli masz wątpliwości, porozmawiaj z pediatrą, psychologiem dziecięcym lub psychiatrą. Wczesna interwencja może zmienić przyszłość Twojego dziecka.

Źródło: https://raisingchildren.net.au/autism/learning-about-autism/assessment-diagnosis/early-signs-of-asd